Wednesday, November 30, 2011

Sebuah janji..



Assalammualaikum...

Apa khabar semua? Saya baru sejam yg lepas balik dari double syif.. Seronok bila dapat bekerja setelah bercuti hampir seminggu.. ^_^V Yang paling saya seronok sangat ni, esok ulangtahun yang pertama saya jadi jururawat.. Alhamdulillah... Setahun bekerja sebagai jururawat sangat bermakna bagi saya... Tak tahu macam mana nak terangkan pada semua, tapi saya benar-benar rasa gembira..

Tapi pekerjaan menjadi jururawat adalah separuh masa saja.. Tanpa kita semua sedari kita adalah hamba Allah sepenuh masa... Setiap lima kali sehari kita berjanji padaNya.. Bila membaca doa Iftitah dengan penuh pengertian dan kefahaman cukup menyedarkan saya betapa dalam janji yang saya buat itu:

Bacaan Dalam rumi : -

Allahu Akbaru kabiraw

walhamdu lillahi kathiraw

wasubhanallahhi bukratau waasila.

Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama wati wal ardh

hanifam muslimaw wama ana minal musyrikin.

Inna solati wanusuki wamahyaya wammamati lillahi rabbil'alamin.

La syarikalahu wabiza lika umirtu

wa ana minal muslimin.

Maksudnya :-

Allah Maha Besar sebesar-besarnya.

Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya.
Dan maha suci Allah siang dan malam.

Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi,

aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.

Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam.

Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya Dan dengan demikian aku ditugaskan,

dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).


Sejujurnya, tika bekerja saya selalu mengingatkan diri rezeki yang saya terima ini milik Allah.. Kadangkala saya takut jika dalam semakin 'terer' bekerja timbul rasa ujub di hati. Jika pangkat diberikan tinggi mula ada rasa riak. Kadangkala pekerjaan saya ini melalaikan saya dari melakukan solat mahupun amalan wajib yang lain. Mengurangkan saya dari melakukan amal soleh... Nauzubillah...

'Ya Allah berikan keberkatan kepada rezeki dan pekerjaan ku ini, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi Rezeki lagi Maha Pemurah... Ameen~'

No comments:

Post a Comment