Wednesday, November 2, 2011

My lovely job~





Assalammualaikum...

Apa khabar semua? Harap2 sihat saja... Lebih2 lagi raya
korban yang makin hampir.. Mesti seronok, balik kampunggg!!!


Seperti biasa tiba hari perayaan saya tak berpeluang merasai cuti, tapi seperti raya yang lepas tiba2 je saya di cutikan di sebabkan bilangan pesakit yang amat sedikit. Hmm... Kalau berlaku lagi seperti sebelum nih, saya nak bagi cadangan: Apa kata bagi je saya cuti, tak yah saya nak susah hati jadi orang stand by.. Terfikir2 kerja ke tidak nih?! Tapi itulah cabaran kerja sebagai jururawat yang paling saya rasa. Mungkin disebabkan saya masih bujang dan rumah saya berhampiran dengan hospital. Jadi, kalau ada yang ambil emergency leave atau MC, saya adalah org yang pertama dlm senarai yang akan dihubungi. Walaupun sudah pukul 2 pagi.. =.="


Saya bekerja di tempat yang digabungkan Labour Room/ Wad Obstetric dan Gyne/ Special Care Nursery. Makanya, sesiapa yang bekerja di sini akan bergilir2 kerja di 3 tmpt ni. Macam mana giliran itu di buat, susah nak di jelaskan. Saya sebenarnya mohon wad kanak2, sebab itu adalah bidang yang paling saya pandai. Tapi tak tahu macam mana saya boleh tersesat dalam bidang yang lebih kepada maternity ni.. Blur2 di buatnyer..



Bekerja di Labour Room (Bilik Bersalin) membuatkan mata saya terbuka luas.. Pengorbanan seorang wanita untuk menjadi seorang ibu memang menyakitkan.. Huhu.. Tengok darah yang banyak bukan menjadi perkara menaakutkan lagi buat saya tapi berlaku sesuatu kecemasan/komplikasi yang tidak disangka2 tu yang paling menakutkan saya... Kecemasan pada ibu seperti tiba2 terkena sawan, pendarahan yang banyak sehingga koma, tekanan darah yang terlampau tinggi.. Kecemasan pada bayi seperti mengalami masalah pernafasan, lemas dalam perut, ada yang terbelit tali pusat sendiri dan yang paling menyedihkan keluar2 jer x bergerak (stillbirth).. Sebagai seorang manusia yang mempunyai hati dan perasaan, saya sentiasa mendoakan semuanya selamat.. Kadang2 saya sendiri yang menangis melihat kejadian buruk menimpa pesakit.

Bekerja di wad O n G pun bukan perkara yang mudah. Kadang2 kita berhadapan risiko pesakit yang tiba2 collapse. Walaupun di bilik bersalin pesakit stable tapi ada yang tiba2 lps bersalin mengalami masalah. Yang baru lepas menjalani pembedahan tu tak payah nak sebut lagi. Memang kena berjaga2. Apa2 pun belajar bertenang, aplikasikan segala pelan kejururawatan yang sudah kita belajar TAPI kalau masih gagal juga stabilkan pesakit, memang last choice to call doctor. Kalau berjaya stabilkan keadaan pesakit, report kn tulis.. Bab2 tulis report ni yang saya payah sikit, tak pandai nak mengolah ayat. Dalam bahasa Inggeris pulak tu...Adooiiii... Kita kan duk kat negara Malaysia kenapa tak tulis report dalam bahasa Malaysia jer?! Hmm..

Lagi satu yang mencabarnya keje kat wad Obe ni kn ajar pesakit menyusukan bayi.. Har2.. Org bujang mcm saya ni ajar breastfeeding, mmg kelakar.. Ajar ibu2 macam mana nak jaga anak diaorang yang baru lahir. Ajar cara pegang baby. Lebih2 lagi yang baru first time jadi parents tu memang banyak benda yang ditanya. Dari segi teori bolehlah saya nak jawab. Tapi saya sendiri pun belum pernah praktikkan lagi. Kadang2 saya rasa malu juga kalau kn tanya berapa org da ank staff nurse... Hmm... Skema jawapan: Senyum saje...





Kerja kat Special Care Nursery (SCN) paling best dan menarik... Agaknya saya ni memang minat neonatology... suka jaga bayi berumur sebulan ke bawah.. Bayi2 kat SCN ni kebanyakan yang saya jumpa kes2 seperti kuning, bayi2 pramatang, masalah pernafasan (grunting, RDS), masalah jantung (PDA), Meconium Aspiration Syndrome (MAS), sepsis (jangkitan kuman) dan ada sekali dua jumpa masalah yang pelik2... Kerja dengan baby tak penat cuma kena bagi perhatian yang lebih sebab baby tak pandai mengadu kalau dia rasa sakit.. Memang selalunya baby2 kat sini hourly monitoring. Kalau baby kerap nangis tak pun yang sentiasa nangis, saya memang susah hati. Check dari kepala sampai hujung kaki apa yang tak kena. Lebih2 lagi kalau susu da bagi, pampers da tukar, msh nangis lagi.. Sometimes IV line swollen, tak pun kembung perut...


Uiks.. Check2 smuanya normal. Lagi tak sedap hati. Bertambah2 tak sdp hati kalau saya jaga tujuh baby, tujuh2 menangis jer kerja.. tu kena bacakan surah kursi kat telinga setiap baby tu, pasang surah yassin dan menghadapkan semuanya ke kiblat. Terutama sekali kalau kejadian ni berlaku kul 2-3 pagi.. huhu..
tapi kalau yang tak nangis langsung atau nangis sikit jer pun saya risau jugak.. Cuba kacau dia tidur, tiba2nampak terkulai.. Hmm.. Misi yang nangis... (Memang trs S.O.S, sepantas kilat kalau boleh lagi pantas)

Dan jadi jururawat adalah perkara biasa balik lambat. Saya tak tahulah orang lain tapi saya memang selalu balik lambat sejam, paling cepat balik pun lambat 15 minit daripada masa yang sepatutnya saya balik.. Lepas balik terus baring, letak kaki atas kusyen.. Sakit betul kaki sampai ke pinggang. Waktu kerja tak rasa penat tapi bila da sampai rumah memang terasa sangat penatnya...

Itulah tugas saya sebagai jururawat.. Sebab tu tak kira mencabar, susah atau senang; saya memang gembira dan bangga bergelar jururawat.. ^_^

Wassalam..

No comments:

Post a Comment