Sunday, January 2, 2011

Takdir....PART 1



NASIHAT GURU KEPADA MURIDNYA TENTANG QADA' DAN QADAR.








Murid: Wahai guru, kamu seringkali menyampaikan kepadaku tentang masalah yang menarik hatiku. Sehingga ingin sekali aku menanyakan kepada guru.


Mengapa Allah SWT mentaqdirkan hidayah dan kesesatan? Mengapa tidak hidayah sahaja?


Mengapa Allah SWT mentaqdirkan suatu kaum berupa kebahagiaan sedangkan kaum yang lain ditaqdirkan sengsara? Mengapa tidak kebahagiaan saja?


Mengapa ada syurga dan neraka, bukan hanya syurga?


Apa dosa yang d taqdirkan untuk tersesat dan kesengsaraan?






Guru:




Sesungguhnya masalah pembahasan ini erat sekali kaitannya antara Khaliq dan mahkluk. Yang pertama kita mulakan masalah yang berkaitan dengan mahkluk. Masalah ini sesungguhnya erat sekali hubungannya dengan kita sendiri dan lebih dekat dengan indera kita. Menurut hemat saya manusia itu mempunyai akal. Dengan akal manusia dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Dengan akal itu juga timbulnya taklif (pembebanan hukum), bererti seseorang yang berakal itu mukallaf (yang di bebani hukum). Oleh kerana itu tidak ada taklif bagi anak kecil dan orang gila.




Di sisi lain, manusia itu mempunyai kebebasan. Ini tidak boleh disangkal bagi orang yang berakal. Dia berdiri duduk, bahkn pergi dan datang kerana kebebasannya. Dia boleh berbuat taat kalau mahu, dan boleh juga berbuat kemaksiatan jika mahu. Jika demikian dia tidak boleh berdalih hanya kerana takdir.




Jika dia tetap berdalih pada takdir, sementara potensi dirinya diketepikan, cuba kita pukul sahaja dia atau disakiti, atau kita lecehkan harga dirinya. Bagaimana reaksinya? Dan kita katakan padanya bahwa kita lakukan semua ini adalah takdir. Aku tidak boleh menolak sesuatu yang telah ditentukan kepadaku sebagaimana yang kamu katakan itu. Mengapa kamu membela dirimu dalam berbuat maksiat kepada ALLAH, dengan alasan takdir sedangkan yang lain tidak kamu bela? Jika dia tidak maafkan kita hujahnya jelas kalah.




Jika kita menyuruh orang itu supaya taat sedang dia menjawab: Ya aku akan taat jika ALLAH berkenan memberi petunjuk.


Maka katakan saja kepadanya: Sesungguhnya masalah petunjuk itu sama sahaja dengan rezeki. ALLAH SWT Maha Pemberi Rezeki sebagaimana ALLAH SWT Maha Pemberi Petunjuk. Jika kamu menunggu Allah memberi petunjuk tanpa kamu berusaha sama sekali maka cuba kamu tunggu rezeki tanpa ada ikhtiar, atau duduk saja dirumahmu, tutuplah pintu mu sehingga rezeki yang kamu datang itu datang sendiri kepadamu.






bersambung...


No comments:

Post a Comment