Wednesday, July 4, 2012

Rindu pada si Gambang...

    Assalammualaikum... Entry kali ni saya ingin memperkenalkan irama muzik kegemaran saya iaitu 'GAMELAN'!!!! Dulu waktu di universiti saya pernah bermain gamelan untuk majlis konvokesyen U. Macam tak percaya. Walaubagaimanapun, saya rasa teruja dan sangat, sangat menikmati kenangan waktu tu... Seronok tau main muzik tradisional yang bernama gamelan ni...

    Mari saya perkenalkan encik Gambang~ Waktu mula-mula saya diperkenalkan dengan encik Gambang ni saya terkejut... Si 'gemuk' ni ke yang saya kena main (oh, tidak)... Nak angkatnya punyala berat, wajib angkat berdua... Walaupun gemuk, dia tak banyak ragam ok. Jarang mengeluarkan bunyi2 pelik macam si bonang dan sarun. Dan bunyinya adalah yang paling rendah antara alat2 gamelan yang lain. Yelah orang lain semua diperbuat daripada besi, dia jer daripada kayu. Kayu pun bukan sebarang kayu tau, kayu yang keras2 jer contohnya cengal (betul ke? huhu.. hentam...)... Dan dia ada dua pemukul, pemukul dia sebenarnya bulat pipih. Yang menampakkan gemuk sebab dia dililit dengan kain...


Alat gamelan kesayangan saya... Encik Gambang~ Rindunyer kat G~ huhu.. Dulu selalu duk usap2 dia ni... (sebenarnya nak bersihkan habuk dan nak bagi dia nampak berkilat... Da namanya sayang kan... =).. )




    Cara nak main dia pukullah dengan 2 alat pemukul tadi... Ada 20 batang kayu yang boleh kita pukul... Tapi kenalah pukul dengan ikut note muzik jangan main langgar jer... Dan seingat saya, note dia ikut nombor bukannya huruf macam kita main keyboard tu... (sebab sekolah rendah dulu saya main keyboard =)... rindunya zaman belajar...)


Kenangan bersama incik Gambang... G~ I miss U soooo much... :'(


    Oh ye, lagu pertama yang saya belajar adalah lagu timang burung (http://www.youtube.com/watch?v=YaObro2T5M8.. boleh klik kalau berminat nak dengar timang burung tu bunyinya macam mana)... Dan menurut sejarah ianya adalah lagu yang hanya dimainkan di istana... (waktu zaman dulu2 la, sebab gamelan tu pun alat muzik istana... orang biasa macam tok moyang kita mana mampu nak pergi beli... huhu...).. Tapi sekarang ianya dimainkan dalam majlis2 formal... Contohnya.... dalam konvokesyen~ =) 



Di atas ni adalah alat gamelan yang lain... Saya upload dari internet... Baru sedar saya ambil gambar encik gambang seorang saja.. huhu... Ada bonang, sarun, gong dan gendang.. kepada sesiapa yang nak tambah keterangan mengenai alat2 gamelan kegemaran korang dialu-alukan...

       Itu saja untuk entry kali ni... Hanya nak ekpresikan rindu nak main gamelan... Dah nak masuk 4 tahun kot saya tak main gamelan... Hilang dah segala kemahiran2 yang ada...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment