Saturday, September 25, 2010

Pencuri Kain Kafan

marilah sama2 mendoakan kesejahteraan saudara kita di Palestin


Salam..

Saya tersentuh membaca kisah ini dan ingin berkongsi pada rakan-rakan semua..
Saya ambil dari buku Al-Wasilah SAMURA (SM Sains Muar), berikutan da lama tak join usrah saya pun membaca buku usrah adik saya ni..



KisahPencuri Kain Kafan



Di Baghdad terdapat seorang lelaki yang sering mencuri kain kafan. Dia menggali setiap kubur orang yang baru meninggal dunia dan mengambil kain itu. (Seriously sy mmg x sgka ada org yg sgp gali kubur semata-mata utk m'curi). Pada satu malam sedang dia menggali kubur, dia terperanjat besar melihat api yang menjulang-julang keluar dari lubang kubur. (Rs2nyer azab utk dia ataupun ahli kubur tu ek?). Badannya menggigil dan terus pengsan.

Sebaik saja sedar, dia lari lintang-pukang sambil menangis teresak-esak. Dia berjumpa seorang wali Syeikh Jonid Al-Bustani untuk menceritakan keadaan itu dan ingin bertaubat. (Sy pn wat bnda yg sm klau d tmpt dia). Dia mengadu yang dia telah menggali 78 kubur. (Da bape lm dia da wat keje camni ek?). Hanya 2 kubur saja yang mayatnya masih menghadap kiblat. Dalam kubur-kubur lain sudah berpusing membelakangkan kiblat. (Astaghfirullah...). Syeikh Joned menerangkan mayat-mayat yang berpusing membelakangkan kiblat itu adalah pada masa hidupnya syak atau ragu-ragu tentang jaminan rezeki oleh Allah.. (Ya, Allah.. Jadikan daku dlm golongan hamba2Mu yg sentiasa b'taubat. Amin...).


Moral of d Story:
1. Kita mesti yakin dengan rezeki yang Allah telah jamin sebelum kita dilahirkan lagi.
2.Syak terhadap jaminan ini sama seperti tidak beriman terhadap Allah.
3. Allah mengurniakan hidayat kepada sesiapa yang dikehendaki meskipun pada mulanya dia seorang yang a'asi (maksiat).
4. Jangan menghina atau memandang rendah kaki maksiat, jangan-jangan dia akan bertukar menjadi orang yang soleh; sedangkan kita belum tahu.
5. Syak terhadap jaminan rezeki adalah satu dosa yang balasannya di terima di dalam kubur lagi.
6. Mayat di kubur sebenarnya tidak mati, dia hanya berpindah alam dan di sana dia akan merasa bahagia jika ahli syurga dan ditimpakan azab jika ahli neraka.

wasslam..

No comments:

Post a Comment