Wednesday, May 25, 2011

sutun goreng....ngeri seyh...



Salam...






Alhamdulillah, saya panjatkan pada Allah kerana saya sudah boleh beradaptasi dengan kerja saya sebagai seorang jururawat... Dah nak masuk 6 bulan saya bergelar sebagai cik misi... =)






Dah nak msk 2 mgu adik saya yg ke-2 ni tinggal dengan saya.. Tapi saya tak sempat lagi nak bawa dia berjalan-jalan.. Cian dia.. Jadi, saya mengambil keputusan untuk mengorbankan diri ini dengan menggoreng sotong, yang merupakan dia punya fav...






Dalam panas terik saya start enjin gi mencadat sotong kat kedai runcit... Tapi disebabkan matahari da agak tegak di kepala jadi sotong2 gred A (yang segar bugar) telah di culik makcik2 suri rumah... Tinggalah yang gred B jer.. ^_^" (sowi ek ngah...)






Cara menyediakan bahan2 rempah untuk di goreng sotong tu semudah mengambil gunting lalu mengguntingkan pek rempah goreng ayam KFC tu dan di gaul sebati dengan sotong2 yang telah siap dipotong dan di basuh.. hehe... (kalau rajin bole bubuh tepung gandum atau tepung beras ngan kunyit sikit ngan telur sebiji dan garam sebagai perasa)..






Masa nak menggoreng ni paling horror... Sebelum mencelup sotong dalam minyak, pastikan minyak betul2 panas pastu perlahankan api, tengok cam suam2 kuku baru bley bubuh sotong tu... kalau tak, bagi sesiapa yang nak menyaksikan percikan gunung berapi secara life boleh la gi campak sotong bersalut tepung dalam minyak yang tengah panas dengan api yang besar tuh.. huh, memang horror sebab saya pernah berhadapan dengan letupan2 dan percikan2 tersebut...






pas da bubuh satu persatu bahagian sotong tu baru boleh besarkan sikit api tuh dan cabut lari...nyorok belakang dinding... agak2 nak terbalikkan sotong tu gi cari perisai (surat khabar ke, penutup periuk ke, tak pun tudung salji) perlahankan sikit api tuh, tunggu minyak reda baru boleh terbalikkan sotong... bukan apa, ini adalah satu tip bagi anak2 dara supaya muka tak der titik melecur.. nanti hantaran kurang seribu hinggit! ngeh333..






pastu besarkan api sikit dan bila sotong da masak guna perisai anda untuk mendekati dapur dan perlahankan sikit api dan angkat sotong tuh.. pastu aper lagi, krukkk, krakk, krukk, krakk.. mm sedap, berbaloi walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi menggoreng sotong.. hehe... sebab tu saya jarang nak goreng sotong walaupun ianya pun fav saya... huhu...






tapi memang betul, best memasak untuk orang bila tengok orang yang kita masakkan tu berselera makan... penat terus hilang... sebab tu la ibu jarang masak makanan fav dia, tapi asyik masak makanan fav kami jer plus fav abah... tiap2 ari masak kari sebab abah suka makan lauk kari... hmm.. saya teringin nak tau mr. snowman punya lauk fav, kalau dia sudi datang rumah raya nanti, saya nak masakkan untuk dia..sebabnya saya rasa saya selalu buat dia terasa hati, rasa nak marah, buat dia tunggu lama tapi dia sabar jer dengan saya... pasni kena baik2 ngan dia... ^_^v peace!!!






2 comments: